Psychoedukacja

Po co dziecku przedszkole?



Rozszerzanie granic świata

Wraz z pójściem do przedszkola świat dziecka (i jego rodziny) ulega niezwykłemu rozszerzeniu. Do tej pory mieszkanie i pobliski plac zabaw były często „całym światem” dziecka. Teraz maluch oswaja kolejne miejsca, zakątki, plenery. Z dnia na dzień w jego życiu pojawia się coraz więcej ważnych osób. Codziennie przybywa nowych spraw. Do niektórych rodzice mają duży dostęp, do innych – znikomy. Malec nawiązuje przyjaźnie, ma swoje tajemnice, a jego życie nie może być już tak bardzo „podglądane” przez dorosłych. Dziecko. Po dobrym prowadzeniu sobie z wrześniowymi rozstaniami, zyskuje większą niezależność. I nierzadko – drugie po domu – najważniejsze miejsce w świecie.



Wyprawa bez mamy i taty

Przedszkole to miejsce, gdzie często maluch po raz pierwszy zostaje poza domem bez rodziców. To tutaj uczy się, jak obdarzać zaufaniem osoby spoza rodzinnego kręgu. Nauczycielki wiedza, jak sprawić, by maluszek poczuł się pewniej. Potrafią także ocenić, czy dziecko ma tyle zasobów, by zmierzyć się z tym trudnym zadaniem. Przytulają i zainteresują układanką. Podpowiedzą rodzicom, co można zrobić, by maluchowi łatwiej było się pożegnać. Są fachowcami. A maluszek otrzymuje dobre wsparcie w okresie adaptacji.



Koleżanki i koledzy

W przedszkolu jest coś (a właściwie KTOŚ), o co trudno w warunkach domowych. Są inne dzieci, koleżanki i koledzy, czyli grupa rówieśnicza. I w związku z tym pojawia się ogrom możliwości. Można się pobawić w szpital, pobiegać „w peletonie”, pobawić się w to samo albo właśnie coś zupełnie innego (i opowiedzieć o tym wszystkim). Tu tętni życie społeczne. Bez innych dzieci nie jest możliwe opanowanie wielu umiejętności, np. czekanie w kręgu na swoją kolej czy dogadywanie się, w co będziemy się bawić.



Samodzielność

Przedszkole rozwija samodzielność dziecka. Dzieje się to zupełnie naturalnie. Oczywiście, każdy maluch może liczyć na wsparcie nauczycieli, ale przekonuje się, że czasami musi trochę poczekać, bo pani jest zajęta Małgosią. Często też słyszy zachętę do podjęcia próby samodzielnego ubierania się, a rozglądając się wokół widzi, że inni sięgają po swoje buty. Więc po co czekać? Zaczyna się ubierać samo. Samodzielność to nie tylko radzenie sobie w szatni, toalecie czy podczas posiłków. To także zagospodarowanie sobie czasu wolnego i dogadanie się z kolega w cztery oczy.



Twórcze życie

Wystarczy spojrzeć na wystawy przedszkolnych prac lub zajrzeć do teczki z wytworami malucha, by przekonać się, że w przedszkolu twórczość objawia się na wiele sposobów. Program zajęć obejmuje szeroko rozumiane prace plastyczne, gdzie dziecko poznaje różne materiały i formy, uczy się korzystania z rożnych narzędzi (np. nożyczki) i ma możliwość zrealizowania własnych projektów. Może podpatrzeć co robi sąsiad przy stoliku i zainspirować się. Dla dziecka ważne jest samo tworzenie, a nie jego efekt. Warto docenić dziecięcą wytrwałość i entuzjazm, oglądając stos zamalowanych kartek. Twórczość to także kolejne pomysły na tę samą zdawałoby się zabawę. Bo gdy koc zostanie rozwieszony na dwóch krzesłach, a nie stole, jak dotąd, to powstaje przecież inny namiot.



Inwestycja w przyszłość

Pójście dziecka do przedszkola niektórzy nazywają startem w karierę zawodową. Jeśli pomyślimy o tym, jak wiele dziecko uczy się w tym okresie, i jak kluczowe dla dalszego rozwoju są to umiejętności, to trzeba uznać takie stwierdzenie. W wieku przedszkolnym człowiek uczy się współpracy z innymi, koncentrowania się na zadaniu, samodzielnego radzenia sobie w wielu okolicznościach i wyrażania emocji. Z tych umiejętności będzie korzystać przez całe życie.

W przedszkolu dziecko zdobywa umiejętności, których nie opanuje przebywając tylko wśród dorosłych.
Przedszkole to miejsce pierwszych przyjaźni, a nawet miłości.
W trudnych chwilach adaptacji pomaga przypomnienie sobie, jakie zyski przynosi dziecku chodzenie do przedszkola.
Adaptacja to mechanizm, z którego korzystamy całe życie.
Każdy mały przedszkolak przez pierwszych kilka tygodni przechodzi naturalny kryzys adaptacyjny.
Rodzice mają wpływa na to, jak dziecko się adaptuje, wspierając je emocjonalnie, dbając o rytm i odpoczynek oraz nawiązując przyjazne relacje z nauczycielem.

Na podstawie: A. Ksokowska-Robak, K. Zeh: Poradnik dla rodziców, Tropiciele.
Przedszkolowo.pl logo